tan tin tan tin

tan tin tan tin
Setiap Cerita ..Setiap Coretan .. Setiap Idea .. Setiap Luahan .. Setiap Lontaran .. Setiap Ilmu .. Setiap Maklumat .. Kita Berkongsi Bersama Di Sini :D

Saturday, July 2, 2011

:: Warna Kurang Menarik ::

Assalamualaikum..
Tepat jam 11.11am hari ahad .. lepas je aku breakfast .. aku terus mengadap lappy aku untuk mengupdate entry terbaru neh .. sambil layan kerenah si hensem fath ( adik sepupu aku ) hehe ... tersenyum sorg2 aku ... comel je ! :D dgn melayan ngantuk tak cukup tidur nye malam tadi .. dengan baru nak lelap lena da ade yang kacau ( henset memekak pulak ) ! heh ! tak nikmat betol tidur aku ..
okeh entry awal pagi tadi aku ade sebut pasal warna - warna kesukaan nabi muhammad s.a.w kan ? kali neh aku nak tulis entry pasal warna kurang menarik .. so , jom kita baca dan ketahui maksud disebalik warna yang kurang menarik neh :)

Selain warna - warna pakaian yang sunat atau harus dipakai, terdapat warna yang makruh dan tidak digalakkan memakainya berdasarkan keterangan hadis seperti dikemukakan di bawah ini.
WARNA BERBUNGA - BUNGA

Imam Muslim meriwayatkan hadis daripada Abdullah bin Umar r.a, katanya : " Suatu ketika apabila Nabi s.a.w melihat di ata badanku ada dua baju berbunga - bunga ( bunga ghafar merah ) lalu bersabda, maksudnya : " Ini (warna) pakaian orang bukan Islam, jangan kamu memakainya. " Warna merah bunga ghafar ialah warna merah menyala ( terang ).

WARNA KUNING

Diriwayatkan daripada Sayidina Ali k.w katanya : " Nabi s.a.w telah melarang aku memakai sutera yang diimport dari Syam 
( Syria ) dan Mesir yang bernama al qassi dan melarang juga aku memakai kain yang bercelup warna kuning ". 
-( Riwayat at TArmizi )
Imam An Nawani dalam Syarah Muslim, berkata : " Bersalah - salahan pendapat (khilaf) para ulama tentang masalah warna celupan kuning. Jumhur ulama daripada para Sahabat dan Tabi'in dan yang kemudian daripada mereka, termasuk imam - imam mazhab (Syafi'i, Hambali dan Maliki) berpendapat harus memakainya. Akan tetapi, kata mereka, selain daripada kuning adalah lebih afdhal dipakai ( celupan kuning tidak digalakkan " ).
Menurut salah satu jemaah ulama, makruh (dilarang) berpakain celupan kuning. Makruh itu adalah makruh tanziah (bertujuan membersih diri daripada kekejian).

Keterangan hadis - hadis di atas menunjukkan beberapa warna yang amat disukai oleh Nabi s.a.w, ada warna yang cuma dipakai sekali - sekala dan ada yang dilarang memakainya. Ini menunjukkan ada warna - warna tertentu yang menarik terapi dan aura yang baik, ada yang kurang baik dan ada yang tidak baik. 
p/s : ooo .. baru aku tau yang Nabi s.a.w tak suka warna merah terang lah dengan warna kuning.. -_-"
warna kuning memang aku tak berapa minat warna merah tuh .... err err .. aku ade jugak pakai baju warna merah .. ngeeee :P 
takpe2 pape pon kita da tau da warna - warna yang tak menarik neh warna ape kan? :) 

tadi hampir2 aku nak menangis ... huuu .. bila aku dok taip2 si fath hensem neh terCLOSE tab sebab die p dok main mouse aku haaa... wahhh! .. tkpe2... aku pegi peluk dia kuat2 tak kasik lepas baru aku bukak balik ... HAHA.. aku tau entry neh mesti ade lagi tapi kat dalam draft lahh ... :) hehe ... macam macam betol 

SELAMAT MEMBACA YE :)



8 comments:

  1. yad'z : :) sama2 kita baru tau kan ;)

    ReplyDelete
  2. selamat saya suka pink..^^ hak3..XD

    ReplyDelete
  3. Alia Natasha : hehe.. suka pink yeah ? okeh2 ... roger roger ;)

    ReplyDelete
  4. Aremieroul : wahh ! anda suka pink yeah ? hehe ... okeh2 ... ;)

    ReplyDelete
  5. wahh. baru tawu sehh. papepon, pink yg palingg comeyy. ahaha:)

    ReplyDelete